lauantai 27. maaliskuuta 2021

Matkalla kohti Pohjois-Thaimaata; Ayutthaya & Phitsanulok

Paluu Thaimaahan ja vuoden 2017 syksyyn. Kirjoittelen siis niitä juttuja, mitä vielä kolmen ja puolen vuoden jälkeen on muistissa sekä päiväkirjaan pohjautuvia muistiinpanoja. Päiväkirjan muistiinpanoista löytyi onneksi hyvin budjettikirjaukset, mitkä jaan teille, sillä tätä lukee varmasti myös muita pienellä budjetilla reissaavia. Muistathan budjetteja tutkaillessa, että matkustuspäivät ovat aina hintavampia!

Tässä postauksessa ollaan matkalla lokakuussa 2017 Ayutthayassa ja Phitsanulokissa, mitkä olivat välipysähdyksiä matkalla kohti Pohjois-Thaimaata. Pohjois-Thaimaasta on tulossa siis oma postauksensa! Myöhemmin (kunhan saadaan vuosien 2017-2018 reissutarinat pakettiin) palataan myös Keski-Thaimaahan, sillä 2019 vietimme aikaa Kanchanaburissa ja sen lähi seuduilla.

Ayutthayan temppeleillä

Khiri Khanista jatkoimme matkaamme aamuyön junalla kohti Ayutthayaa. Muistan, että kuvittelimme junan olevan lähes tyhjä siihen aikaan, mutta tietenkin kyydissä oli etelästä kyytiin tulleet ihmiset, joten hypätessämme kyytiin juna olikin aivan täynnä nukkuvia matkustajia. Saimme kuitenkin istumapaikat eri riveiltä. Matkan aikana teimme tuttavuutta kanssa matkustajiin. Jälleen oikein ihanan oloisia ihmisiä, mutta kielimuuri välillämme oli valtava. Saavuimme Ayutthayaan sopivasti lounasaikaan. Suuntasimme ravintolaan, mistä löysimmekin majapaikan. Majapaikka ei ollut ihan parhaimmasta päästä, sillä omistaja oli hieman epävakaa, mistä saimme lukea myös jälkeenpäin tripadvisorista. Siitä lähtien opimme lukemaan tarkemmin guesthouse -arvosteluita.

Ayutthayan kaupungin perusti kuningas Ramathibodi I vuonna 1350, jolloin siitä tuli Ayutthayan kuningaskunnan pääkaupunki seuraaviksi 400 vuodeksi, kunnes burmalaiset tuhosivat sen. Kaupungin rauniot ovat nykyään UNESCO:n maailman perintökohde ja tunnettu matkailukohde. Voi siis arvata, että mekin lähdimme katsomaan kaupungin satoja vuosia vanhoja raunioita. Ayutthaya on myös hyvä välipysäkki matkalla pohjoiseen, jos ei halua pysähtyä 70 kilometrin päässä Bangkokin vilinässä. Vietimme Ayutthayassa kaksi päivää lähinnä kierrellen temppeleitä ja raunioita sekä herkutellen night marketilla. Ayutthaya oli kiva parin päivän pysähdys. Sen pidempään ei siellä oikeastaan olisi tarvinnutkaan viettää aikaa.

Ayutthayan budjetti         11-19 € / pv
Junalippu Khiri Khan-Bangkok 168 bath
Junalippu Bangkok-Ayutthaya 20 bath
Skootterivuokraus päiväksi 150 bath
Ayutthaya historical park -pääsymaksu (joltain osuudelta) 50 bath
Majoituksen hintaa en ollut kirjannut ylös, mutta päiväbudjetti oli päivästä riippuen 11-19 € /hlö.

Phitsanulok
Tulva matkalla Phitsanulokiin
Ayutthayasta jatkettiin matkaa Phitsanulokkiin, koska Chiang Main juna oli täynnä. Tämä osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi, sillä junamatka olisi ollut todella pitkä, eikä meillä oikeastaan ollut mihinkään kiire, joten välipysähdys tuossa kohtaa oli juuri hyvä. Juna matka kesti reilut 5 tuntia ja olimme perillä puolen päivän jälkeen. Näimme matkalla jonkin verran pahoja tulvia, mitä tuohon aikaan oli ongelmana laajemminkin Keski-Thaimaan alueella. Phitsanulokissa ei juuri näkynyt turisteja. Saimme ison huoneen 250 bathilla eli todella edullisesti. Huone oli ihan siisti, mutta huonekavereinamme oli torakoita, mikä on aika tyypillistä edullisissa kaupunkihotelleissa. Kaupungin päänähtävyys on suuri temppeli, jota kävimme katsomassa. Illalla kävimme laadukkailla, tosi thaimaalaisilla (eivät sisältäneet turisteille suunnattuja ruokia taikka norsuhousuja) night marketeilla. Löytyi kaikenlaista syötävää, mistä keräilimme illalliseksi useampia herkkuja. Näin reilu kolmen vuoden jälkeenkin kaipaan noille iltamarkkinoille! Vietettiin Phitsanulokissa vain yksi yö, minkä jälkeen jatkettiin aamulla matkaa kohti Chiang Maita. Seuraavassa postauksessa jatketaan matkaamme sinne!

Phitsanulokin budjetti          14 € / pv (huom. matkustuspäivä)